اقامتگاه ارزان قیمت مشهد

اقامتگاه های رایگان

۱-توسعه اقامتگاه های ارزان قیمت

یازده سال است که حوزه تخصصی مطالعاتی – پژوهشی خود را  درگردشگری و زیارت قرار داده ام.در این مدت ارتباطات پایداری با نهادهای متولی حوزه گردشگری و زیارت استان و شهر هم داشته ام
حداقل آنکه نه سال است که عضو کارگروه گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد بوده ام.
اگر از من پرسیده شود پر تکرار ترین گزاره ای که در این مدت بارها و بارها در ارتباط با مدیران شهری گفته ای چه بوده است ؟
 می گویم””  اجتناب از مداخله غیر ضروری بخش دولتی و عمومی در فرایند طبیعی بازار “”
 در این متن درخصوص آثار دخالت دولت و شهرداری ها در فرآیند طبیعی احداث مراکز اقامتی تحت عنوان مراکز اقامتی ارزان قیمت خواهیم پرداخت
واضح تر  و مصداقی سخن بگویم ؛ بارها گفته ام توسعه اقامتگاه‌های رایگان یا  ارزان قیمت توسط بخش دولتی و عمومی اولا باعث هزینه کرد غیر ضروری  از ردیف بودجه های عمومی می شود .
ثانیا  باعث لطمه به اصنافی مانند مهمانپذیرها ، هتل آپارتمان‌های درجه دو و سه  و هتل های  یک و دو ستاره می شود .
 این امر سبب ، تبدیل اشتغال پایدار  و ثابت به اشتغال موقت و فصلی ،در نتیجه  بیکاری بخشی از نیروی کار آنجا همچنین کاهش سطح کیفی خدمات -به واسطه جذب نیروی انسانی موقت – می شود .
 به ویژه در سال‌ دو سال اخیر که این حوزه به واسطه پاندمی کرونا لطمات زیادی دیده است ؛ضرورت توجه به‌ این‌ ملاحظات بیش از پیش ضروری می نماید
 به بیانی دیگر شایسته است فضاهای اقامتی رایگان یا ارزان قیمت صرفا در ایام پیک یا پرتراکم زیارتی و منحصرا در اختیار زائران در دهک های اقتصادی کم برخوردار یا نیازمندقرار گیرد .
بارها در جلسات مختلف بر آن انگشت گذاشته و تاکید کرده ام . ولی  باز هم شاهد واگذاری بی ضابطه  این فضاها هستیم .  شهرداری هم  با افتخار آن را در گزارش کاری خود می آورد.

۲- الگو بهره برداری مراکز اقامتی ارزان قیمت در شهرداری مستلزم چه اصلاحی است؟

ارایه خدمات  شهری پایدار به زائران، مستلزم توجه به ابعاد درآمدزایی سفر است .
شهری چون مشهد که بر اساس اساد بالادستی توسعه ، اقتصادی زیارت و گردشگری محور دارد ؛ نمی تواند نسبت به جذب منابع مالی از مسافران کم توجه باشد . زیرا استمرار خدمات شهری به زائران مستلزم  حفظ و توسعه زیر ساختهای شهری و جذب سرمایه گذار است و این مهم از مجرای توجه به ابعاد درآمد زایی حضور مسافران تامین می شود . 
یک شهر فقیر توان ارائه خدمات مستمر  به زائران را ندارد . اگر بپذیریم که گردشگری کریدور تولید اشتغال است و اشتغال یعنی کاهش بیکاری و بیکاری ام المفاسد است ؛  درخواهیم یافت که یک شهر با درصد بالای بیکاری و حاشیه نشینی ، شهر امنی برای زائران نخواهد بود . بنابراین نگاه اقتصادی به سفر ، مقتضای استمرار خدمات و بالا بردن سطح کیفی آن است .
در چنین چهارچوبی برای توجه همزمان به ابعاد اقتصادی و فرهنگی سفر و ایجاد تعادل بهینه ، دو ملاحظه باید در الگوی بهره برداری  از این فضاها رعایت شود : نخست آنکه فضاهای اقامتی ارزان قیمت صرفا در بخشی از ایام پیک که بازار توان پاسخ گویی کامل به نیازهای حوزه سفر را ندارد ؛ در اختیار زائران قرار گیرد . دوم واگذاری این فضاها محدود به دهک های آسیب پذیر زائران باشد .

۳- خدمات تخصصی حوزه اقامت

از خدمات تخصصی حوزه پژوهش  که می توان در حوزه اقامت برای زیر مجموعه های هتل ها ، هتل آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های بوم گردی و مهمانپذیرها ارائه داد به شرح ذیل است :
۱- مکان‌یابی محل احداث مراکز اقامتی ( هتل ها ، هتل آپارتمان‌های، اقامتگاه‌های بوم گردی و مهمانپذیرها)
۲-سنجش نظرات مشتریان  و الگوهای ارتقای رضایت مشتریان مراکز اقامتی( هتل ها ، هتل آپارتمان‌های، اقامتگاه‌های بوم گردی و مهمانپذیرها)
۳- شناسایی مزیت رقابتی و توسعه برندینگ مراکز اقامتی( هتل ها ، هتل آپارتمان‌های، اقامتگاه‌های بوم گردی و مهمانپذیرها)
۴- شناسایی الگوهای توسعه سبد مشتریان و وفاداری ایشان  برای مراکز اقامتی( هتل ها ، هتل آپارتمان‌های، اقامتگاه‌های بوم گردی و مهمانپذیرها)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا