یادداشت گردشگری 400x400 - یادداشت های گردشگری مشهد

یادداشت های گردشگری مشهد

به عنوان یک متخصص حوزه گردشگری، در این صفحه به تحلیل دیدگاه ها، اخبار و رویدادهای شهر مشهد از دریچه گردشگری خواهم پرداخت
مطالب این صفحه متناسب با اخبار و وقایع شهر مشهد و در قالب “یادداشت گردشگری” تکمیل خواهد شد.

یادداشت ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
تغییر الگوی اقامتی گردشگران و زائران در مشهد

الگوی اقامتی گردشگران و زائران در مشهد به کدام سو می رود ؟
پیشنهاد می کنم ویدئو زیر را مشاهده نمایید

تحلیل فوق بر اساس نتایج چند دسته پژوهش در اوایل  دهه ۱۳۹۰ و اوایل دهه ۱۴۰۰ است.
بر اساس تحلیل فوق در مجموع می توان گفت

کم ریسک ترین گونه های اقامتی برای سرمایه گذاری اقامتی در مشهد هتل آپارتمان‌ها و هتل‌های دو و سه ستاره است.

یادداشت ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
آمار زائران ؛ از قسم حضرت عباس  استانداری تا  دم خروس مخابرات استان

آمار زائران ؛ از قسم حضرت عباس استانداری تا دم خروس مخابرات استان - یادداشت های گردشگری مشهد

در حالیکه  مدیران استانی در خراسان رضوی برآوردها و آمارهای متفاوتی از حضور زائران دهه پایان سفر  در شهر مشهد داشتند ؛  به نظر می رسد چندان متوجه الزامات برنامه ریزی  مربوط به این امار ها نبوده اند .در بیستم شهریور ماه معاون هماهنگی امور زائران استانداری برآورد ۸ میلیونی از حضور زائران دهه پایانی صفر در مشهد را داشت ؛ این میزان حسب گزارش ایشان در ششم مهرماه معادل پنج میلیون و هشتصد هزار نفر بود . از دیگر سو بر حسب گزارش مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده های در نونزدهم مهر ماه این میزان سه میلیون و هفتصد هزار نفر بیان شد .

اما در فاصله بین اربعین تا پایان ماه صفر بر حسب آمار اداره کل مخابرات استان خراسان رضوی و بر حسب برآورد میزان تراکنش های مخابراتی شهر مشهد در طول دهه پایانی صفر که حدود یک میلیون و پانصد کد مخابراتی اعلام گردید . تخصیص دو متغیر سنی و عملکردی می تواند ما را در برآورد جمعیت زائران  این دوره را یاری نماید: اگر حدود ۸۰ درصد زائران در دسته های سنی بالای ۱۴ سال باشند ؛ و از جمعیت مذکور ۹۰ درصد ایشان حداقل یک تراکنش مخابراتی  در زمان اقامت در مشهد داشته بودند؛ میزان زائران دهه پایانی صفر در مشهد حدود ۲ میلیون نفر برآورد می شود ؛ حال این تفاوتها چه اقتضائاتی در برنامه ریزی و بودجه بندی  استانی خواهد داشت؛ سوالی است که پاسخی  جدی برای آن یافت نمی شود!

پینویس :
سه ماهه پایانی سال درشهر های  گردشگر و زائر پذیر ، به تدریج ستادهای  نوروزی  احیا و شروع به کار می کنند . این یادداشت را  از این جهت آوردم که مجددا خطاهای بیش برآوردی در حوزه گردشگران نوروزی تکرار نشود و متوجه باشیم هر برآورد،  الزاماتی در حوزه برنامه ریزی خواهد داشت و هزینه آن بیش از همه متوجه  بخش خصوصی خواهد شد .

یادداشت ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
بازسازی تصویر ذهنی از مشهد

ضرورت بازسازی تصویر از مشهد  ؛ زیرساختی فرهنگی برای توسعه یک مقصد سفر
مشهدی شمع دزد یا بازاری مشهدی چشم چران؛ صفاتی است که نباید بر پیشانی این شهر نوشته شود.
شهری مانند مشهد که اقتصادی زیارتی ـ گردشگری دارد؛ توسعه آن بیش تر از آنچه که بر اساس ظرفیتهای صنعتی یا کشاورزی باشد ؛ بر اساس گردش مالی ناشی از حضور زائران و گردشگران در آن است .
لذا ضرورت بهسازی این  تصویر ذهنی ، امری واضح و مبرهن است .
پیامد این رویکرد ،انتخاب آن شهر به عنوان مقصد سفر و افزایش دوره حضور زائران و گردشگران  در آن می باشد.
در یک چنین چهارچوبی اهمیت بهسازی تصویر از شهر ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید .
اینکه دیگران این شهر و مردم آن را چگونه توصیف می کنند و چه صفاتی را بر آنان متصور می شوند.
مشهدی شمع دزد یا بازاری مشهدی چشم چران؛ صفاتی است که نباید بر پیشانی این شهر نوشته شود.
در این میان جایگاه نهادهایی که متولی تصویر سازی از این شهر هستند ؛ دارای اهمیت است.
سوال پایه ای این است که چگونه می توان به بازسازی  و بهگشت تصویر ساخته شده از این شهر پرداخت ؟

یاددات ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
ایجاد فرهنگسرا در محدوده بدون طرح تفصیلی

گام نخست توسعه گردشگری ؛ شناسایی و اولویت بندی نیازها است.
حوزه توس و روستای چهار برج از حوزه های گردشگری فرهنگی شهر مشهد است .
اما متاسفانه از فقر حاشیه شهری رنج می برد.
اساسا در الگوهای توسعه یافتگی ، رفع نیازهای پایه و معیشتی اولویت بر رفع نیازهای فرهنگی دارد. به ویژه برای حوزه ای که حتی سند طرح تفضیلی آن هم هنوز تدوین نشده است!
به نظر شما آیا برای حوزه ای که شهروندان آن درگیر مسائل جدی معیشتی هستند؛ به جای فرهنگسرا ؛ اشتغال زایی اولویت ندارد؟


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا