رقابتی شدن گردشگری سبب شده است که منطق سرمایه داری بی وقفه به دنبال خلق جاذبه باشد.
۱- گردشگری رویداد
آیا جاذبه های گردشگری همواره عنصری مکان پایه هستند؟
مکان اگر به اشباع رسید؛ اینک گونه های زمانی است که گردشگر را به خود فرا می خواند.
گردشگری رویداد ، از گونه های گردشگری است.
اما وقتی رویداد مورد نظر ، ماهیتی جغرافیایی داشته باشد. همچون مکان ، زمان نیز اصالت می یابد.
از صبح نیشابور تا شب های سفید روسیه
۲- ارتقا در صنعت هتلداری؛ چگونه؟
برندینگ الزاما در ارائه محصول و خدمات با کیفیت بالا خلاصه نمی شود.
تمایز و ویژه سازی ، عناصر پایه ای دیگری در ایجاد برندهای نوظهور است. تمایز ناظر به رقابت با واحدهایی با کیفیت همتراز و ویژه سازی ناظر به خلق تجربه های منحصر به فرد برای مشتریان در واحدهای اقامتی است.
با توجه به رقابت موجود در صنعت هتلداری ، هتلداران ما با خلق چه ابتکاراتی می توانند به ارتقای برندینگ و افزایش بهره وری در حوزه کاری خود بپردازند؟
این منظر ورود در حوزه رستوران داری تجربه شده است. بخشی از سلبریتی ها و افراد خوشنامی که وارد این صنعت شده اند ؛ نمونه ای از آن هستند.
با اندکی تاخیر ، حوزه هتلداری نیز شاهد این تجربه خواهد بود
۳- خدمات پژوهش به صنعت هتل داری
موضوع کاربرد پژوهش در حوزه گردشگری را به بیان های مختلف قابل طرح و بحث است.
۱-۳- یک پژوهش به چه سوالاتی در زمینه هتل داری پاسخ خواهد داد؟
در ذیل به مهمترین سوالاتی که می توان با کمک یک پژوهش کاربردی به آن ها پاسخ داد اشاره خواهیم کرد:
- میزان رضایت مشتریان این هتل چقدر است ؟
- مشتریان این هتل چرا این هتل و نه سایر هتل های در دسترشان را انتخاب کردند ؟
- مشتریان این هتل برای اولین بار چگونه با این هتل آشنا شدند؟
- در چه شرایطی حاضرند به دوستان و آشنایانشان اقامت در این هتل را توصیه کنند ؟
- اگر این هتل بخواهد شعبه دیگری داشته باشد ؛ چگونه باید مکان یابی کند ؟
- میز صبحانه این هتل تا چه اندازه با ذایقه مسافران قابل تطبیق است ؟
- چگونه می توان ضایعات میز های صبحانه را در هتل ها به حداقل رساند؟
- این هتل اگر در اینده بخواهد یک زنجیره هتلی در کشور داشته باشد ؛ چگونه باید برند سازی کند ؟
- این هتل چگونه می تواند به پرورش نیروی انسانی خود بپردازد ؟
- چگونه می توان سیستم قیمت گذاری کم ریسک تری برای خدمات هتل(با توجه به نوسانات تقاضا) در ایام سال تعریف نمود؟
- الگوی اقامت گردشگران در این شهر به کدام سو می رود ؟ هتل ، هتل آپارتمان ، مراکز بوم گردی و….
- مشتریان این هتل از کدام یک از کارکنان بیشتر رضایت داشته اند و تحت تاثیر او قرار گرفته اند ؟
- این هتل چه ویژگی ها یی به لحاظ طراحی درونی یا مبلمان می تواند داشته باشد تا از نظر مشتریانش خاص و پرخاطره باشد ؟
۲-۳- هشت خطای رایج در طراحی فرم های نظر سنجی گردشگری
در این بخش به خطاهای رایج در طراحی فرم های نظر سنجی حوزه گردشگری ؛ به ویژه در زنجیره های هتلداری ، تفریح و سرگرمی و خوراک از صنعت گردشگری پرداخته می شود.
از اشکالات رایج در طراحی فرم های نظر سنجی به ویژه در زنجیره های وابسته به صنعت گردشگری مانند هتل ها ، مراکز تفریحی ، خوراک به ویژه رستورانها و دفاتر خدمات مسافرتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱-عدم رعایت ملاحظاتی همچون تداخل مفاهیم و ابهام در مفاهیم
۲-رعایت نکردن تقارن در ساختار پاسخنامه
۳- ضعف در روایی محتوایی به واسطه نقصان در دامنه مفاهیم
۴- فقدان سوالات زمینه ای
۵- عدم توزین متغیرها در تحلیل نتایج
۶- ضعف در انگیزه بخشی پاسخگویان
۷-خلط دو مفهوم بی نظر و بینابین در ساختار پاسخنامه
۸- ضعف در تعمیم نتایج به واسطه نوع نمونه گیری و کم اهمیتی به نقش سوالات باز
موارد فوق الذکر جملگی از اشکالات رایج در این نوع فرم های نظر سنجی است .
به طوریکه رعایت نکردن ملاحظات مذکور سبب کاهش روایی و پایایی ابزار سنجش می شود و در نتیجه دقت یافته ها و ظرفیت تعمیم آنها را تقلیل می دهد
۴- کاهش ریسک های سرمایه گذاری گردشگری
در قالب کلیپ ویدویی زیر به موضوع “چگونگی کاهش ریسک های سرمایه گذاری گردشگری در حوزه اقامت» خواهیم پرداخت.
اگر شما نیز جز فعالان گردشگری هستید
یا به طور خاص تر اگر جز سرمایه گذران در حوزه هتل ها ، هتل آپارتمانها ؛ مهمانپذیرها ، مراکز اقامت بوم گردی و خانه مسافر ها هستید
این کلیپ کوتاه رو مشاهده فرمایید.
در محتوای تولید شده سعی شده تا بر اساس روندهای شاخص انگیزه سفر گردشگران ، ریسک سرمایه گذاری های اقامتی در حوزه گردشگری مورد بحث قرار گیرد.
در پایان توضیح دهم که در مکانیابی فضاهای اقامتی اهمیت شاخص “”نزدیکی به مکانهای زیارتی”” در سالهای اخیر از روند رو به تنازلی برخوردار شده است.
لذا در سرمایه گذاری های حوزه اقامت ، کاهش سهم آن در تحلیل های چند شاخصه ، می تواند به کاهش ریسک در سرمایه گذاری بیانجامد.