پژوهش های کابردی گردشگری

پژوهش های کاربردی حوزه گردشگری

در راستای توانمند سازی پژوهشی کلیه فعالان حوزه گردشگری، در این متن نکات کلیدی و کاربردی مطرح خواهد شد.

۱- توانمند سازی پژوهشی دانشجویان حوزه گردشگری

اگر شما نیز جز دانشجویان هستید که قصد انجام طرح پژوهشی در حوزه گردشگری دارید، پیشنهاد می کنم قبل از شروع طرح خود، نکات زیر را برای طرح خود مورد بررسی قرار دهید.
۱- معیارهای انتخاب یک موضوع مناسب برای پایان نامه
۲-نحوه تبدیل عنوان پژوهش به اهداف و سوالات پژوهشی
۳-چگونگی هماهنگی و  انسجام بخشی  بین روش پژوهش ، تکنیک هاو جامعه آماری پژوهش
۴- الگو و مهارتهای طراحی یک پرسشنامه ؛ روایی و پایایی در طراحی پرسشنامه
۵- نحوه  استخراج و تنظیم نظام پیشنهادات توانمند سازی پژوهشی دانشجویان حوزه گردشگری
۶- پایه یافته های پژوهش  در یک پژوهش یا پایان نامه
۷- هفت معیار در تدوین پروپوزال بر اساس شاخص های دانشگاهی
۸-  الگوهای نمونه گیری و تعیین حجم نمونه در یک پژوهش
۹- نحوه طراحی مصاحبه نامه کیفی و طبقه بندی پاسخها با استفاده از نرم افزار spss
۱۰-مهارتهای منبع یابی و طبقه بندی منابع علمی در پایان نامه ها و پژوهش های علمی
۱۱-نحوه تجزیه و تحلیل داده ها ی پرسشنامه با نرم افزار spss
۱۲- خطاهای  رایج در طراحی فرم های نظر سنجی
۱۳- مبانی و مهارتهای طراحی یک پرسشنامه نگرش سنجی
۱۴- خطاهای رایج در طراحی مدل های تحلیلی در مطالعات گردشگری

۲- توانمند سازی پژوهشی فعالان کسب و کارهای حوزه گردشگری

شما به فراخور تجربه چند ساله خود، پاسخ هایی برای سوالات ذیل مربوط به کسب و کار خود دارید ؛ تلاش خواهیم کرد تا پاسخ هایی دقیق تر برای سوالات ذیل یافته تا بهره وری در حوزه کسب و کارتان مفید باشد.

۱- چگونه به طراحی ، اجرا و تحلیل پرسشنامه های مربوط به  شناسایی ذائقه مصرف مشتریان  حوزه کسب و کارمان بپردازیم؟
۲-  چگونه  ابعاد یا شاخص های اصلی حوزه کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟
۳- نحوه طراحی یک الگوی ایده ال از کسب و کار ،بر اساس ذائقه مصرف مشتریانمان چگونه است ؟
۴-نحوه شناسایی الگوی پراکنش فضایی مشتریان چگونه است ؟
۵- نمونه گیری روشمند از مشتریان مستلزم چه ملاحظاتی است؟
۶- چگونه به تجزیه و تحلیل داده های حوزه کاریمان بپردازیم؟
۷- مزیت های رقابتی کسب و کارمان نسبت به رقبای خود را چگونه شناسایی کنیم؟
۸- نحوه ترکیب داده های مقطعی  و تشکیل بانک اطلاعاتی جامع و طولی  چگونه است؟
۹- یک بانک اطلاعاتی خوب از مشتریان چه ویژگی هایی دارد؟
۱۰- شناسایی ذائقه اجتماعی ـ فرهنگی مصرف مشتریان چگونه میسر است ؟
۱۱- آینده پژوهی و طراحی سناریو های آینده کسب و کارمان چگونه قابل طراحی است ؟
۱۲- ارزیابی تاثیرات اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و زیست محطیی پروژه های گردشگری چگونه صورت می گیرد ؟
۱۳- مطالعات اجتماعی بازار (شناسایی مشتریان و رقبا) چگونه قابل انجام است ؟

۳-شایع ترین خطاها در طراحی فرم های نظر سنجی گردشگری

محتوای این برنامه آموزشی چیست؟
در این کلیپ تلاش کرده ام برخی از شایع ترین خطاها در طراحی فرم های نظر سنجی که معمولا در هتل ها ، رستورانها ، تورهای مسافرتی ، مراکز تفریحی و سرگرمی یا حوزه های دیگر گردشگری وجود دارد؛ را در حد زمان کوتاه چنددقیقه ای معرفی کنم.

چرا یک فرم نظر سنجی علمی، مهم است؟
یک فرم نظر سنجی علمی و استاندارد، شرط گردآوری اطلاعات قابل اتکا است. و اطلاعات قابل اتکا ، مقدمه برنامه ریزی و توسعه کسب و کار است.

۴- خطاهای رایج در طراحی مدل های تحلیلی در مطالعات گردشگری

این محتوای آموزشی برای چه کسانی مفید است؟
برای دانشجویان و پژوهشگرانی که در پایان نامه ها یا پروژه های پژوهشی شان قصد طراحی یک مدل تحلیلی را دارند و می خواهند بدانند چه ملاحظاتی را باید در نظر بگیرند تا استاندارد های علمی لازم برای پذیرش و چاپ در نشریات علمی معتبر را داشته باشد.

۵- بانک اطلاعات گردشگری

تشکیل و ارتقای بانک اطلاعاتی مشتریان ، از جمله پیش نیازهای توسعه کسب و کار و اجتناب از کسادی در این فضای پررقابت است.
این موضوع آموزشی در قالب ۲ بخش تعریف شده است. بخش اول به طرح سوالات اساسی این حوزه می پردازد و بخش دوم به ذکر یک نمونه اجرا شده می پردازد.

۶-ملاحظات نمونه گیری در پژوهش های میدانی گردشگری

این محتوای آموزشی برای چه کسانی مفید است؟
این محتوای آموزشی برای دانشجویان و محققانی که پژوهشهای میدانی در حوزه گردشگری دارند و انجام آن اقتضای نمونه گیری دارد ؛ مفید است : از چالش‌های مقالات علمی -پژوهشی برخی خطاها در بخش نمونه گیری است. وقوف بر این ملاحظات سبب کاهش چالش در مراحل داوری علمی این مقالات و افزایش ظرفیت تعمیم یافته های پژوهش در این حوزه می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا