شرح خدمات مطالعات جامع اقتصادی طرح ها و پروژه های شهری

شرح خدمات مطالعات جامع اقتصادی

مقدمه

کاملترین شرح خدمات مطالعات جامع اقتصادی طرح ها و پروژه های شهری در این متن ارائه خواهد شد.
این شرح خدمات در چهار فاز تنظیم شده است

  •  شناخت (محیط پروژه از منظر  اقتصادی ، اجتماعی و شهرسازی)
  •  سنجش بازار و پیشنهاد  گزینه
  • طراحی مدل جامع تأمین مالی در راستای اجرایی شدن طرح
  • مشاوره بازاریابی و برندینگ و مدل بهره‌برداری

۱-فاز اول: مطالعات شناخت

۱- مطالعات محیط پروژه از منظر اقتصادی ، اجتماعی و شهرسازی

۱-۱- بررسی محیط از منظر شهرسازی

  • معرفی محدوده و بررسی موقعیت مکانی
  •  مطالعات، اسناد، طرح‌های مصوب بالادست و محیط حقوقی
  •  نظام کاربری زمین و فعالیت
  • بررسی اثرات شبکه حرکت و دسترسی بر فعالیت‌های قابل‌تعریف در پروژه
  • اثرات فاصله از کاربری‌ها سطح عالی و فاصله تا کانون‏های فعالیتی بر فعالیت‏های قابل‌تعریف در پروژه
  •  روند توسعه‏ای شهر مشهد از منظر شهری

۲-۱- بررسی محیط از منظر اجتماعی

  • بررسی ویژگی‌های جمعیت شناختی محدوده پروژه
  • بررسی مسائل اجتماعی و مخاطرات در محدوده پروژه
  • نیازمندی‌های زیرساختی اجتماع
  • بررسی کلونی ‏های جمعیتی هم‌جوار محدوده پروژه
  • بررسی روند توسعه‏ای منطقه از منظر اجتماعی

۳-۱- بررسی محیط از منظر اقتصادی

  • شناخت شاخصه‌های اقتصادی منطقه
  • بررسی روند توسعه‏ای محدوده طرح از منظر اقتصادی
  • انجام تحقیقات بازار ( عرضه و تقاضا)کاربری‌های قابل‌تعریف در سطوح منطقه‌ای، ملی و شهری
  • بررسی روند عرضه کاربری‌های مختلف در آینده با توجه به پروژه‏های شاخص موجود و در حال ساخت
  • شناخت کمبودهای منطقه از منظر اقتصادی (همچنین بررسی نیازهای پاسخ داده نشده در سطح ملی و فراملی)
  • بررسی قیمت زمین و کاربری‌های مختلف در محدوده پروژه و شناخت تحولات آتی آن
  • بررسی گرایش‌های بازار و سرمایه‌گذاری‌ها
  • شناسایی و بررسی نیازها و خواسته‏های مخاطبین پروژه
  • شناسایی و دسته‏بندی ذینفعان  پروژه و نیازمندی‏های آنان

۲- فاز دوم: مطالعات سنجش بازار و پیشنهاد  گزینه

۱-۲- تعیین شاخص و گزینه‌های پیشنهادی

  • شناخت گزینه‌های بالقوه پیش روی پروژه جهت بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های پروژه
  • شناخت و بررسی شاخص‌های مختلف جهت ارزیابی گزینه‌های پیشنهادی اولیه
  • اندازه‌گیری شاخص­های تعریف‌شده برای گزینه‌های موردنظر اولیه
  • اولویت‌بندی گزینه‌های اولیه و تعیین لیست نهایی کاربری‌ها
  • ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدهای موجود برای هر یک از گزینه‌ها
  • جمع‌بندی نمرات حاصل از اندازه‌گیری شاخص‌ها برای گزینه‌ها و همچنین نتایج حاصل از ارزیابی تهدیدها و فرصت‌ها
  • تعیین روند جهانی و نوظهور گزینه‌های برتر و همچنین معرفی روند قابل‌اجرا در آن
  • تدوین اهداف کلان(اجتماعی، اقتصادی، کوتاه‌مدت، بلندمدت)
  • تعریف دقیق گزینه‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها (بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده)

 ۱-۱-۲- بهینه کاوی(Bench Marking)

  • شناسایی ویژگی‏ها و فاکتورهای موفقیت پروژه­های مشابه در سطح ملی و فراملی
  • شناسایی نمونه‌های ناموفق پروژه­های مشابه در کشور و در جهان
  • تقسیم‌بندی بازار و انتخاب بازار هدف در هر گزینه
  • بررسی گزینه‌های مختلف اصلاح در طرح به‌منظور افزایش بازدهی پروژه
  • تعریف استراتژی‌های ویژه جذب مخاطب و نیز Anchor Strategies برای هر یک از پروژه­ های شناسایی‌شده

۲-۱-۲- بررسی و تحلیل رقبا

  • شناسایی پروژه‌های شاخص در حال بهره‌برداری و در حال ساخت در سطح شهری، ملی و فراملی در قالب گزینه‌های پیشنهادی
  •  ویژگی‌های فیزیکی پروژه‌های مشابه شاخص
  • بررسی پروژه‌ها از منظر جامعه هدف
  •  ارزش پیشنهادی ارائه‌شده به مشتریان هدف

۳-۱-۲- جمع‌بندی نتایج و تحلیل استراتژیک

  • جمع‌بندی نتایج و تعیین استراتژی‌های پیش رو در قالب تحلیل استراتژیک
  • شناسایی پتانسیل‌ها و فرصت‌ها ، تهدیدها و نقاط ضعف  بر اساس مطالعات انجام‌شده و ارائه نتایج در قالب جدول SWOT
  • انجام مطالعات در رابطه با ایجاد موقعیت تجاری پایدار برای پروژه
  • پیشنهاد گزینه‌ی برتر و ارائه دلایل انتخاب آن

۲-۲- تدقیق گزینه برتر

  • شرح مشتریان هدف گزینه برتر
  • تعریف هم پیوندی‌های اقتصادی بخش­های مختلف تعریف‌شده در پروژه
  • تعیین Anchor Strategies
  • جانمایی فعالیت­ها و کارکردهای درون پروژه .
  • مدل­سازی بازگشت سرمایه و امکان­سنجی اقتصادی گزینه برتر

۳-۲-مشاوره در خصوص طراحی و پیشنهادات کلی برای ریز پروژه‌ها

  • تجزیه‌وتحلیل و پیشنهادات کلی برای ریز پروژه‌ها در گزینه پیشنهادی
  • تحلیل جایگاه ریز پروژه‌ها در ساختار فعالیتی طرح
  • کمک به مشاور طرح و تیم طراح در هماهنگ‌سازی ریز پروژه‌ها و کاربری‌های پیشنهادی
  • بررسی خدمات پشتیبانی موردنیاز طرح و ارائه پیشنهاد بهینه برای آن
  • همکاری با مشاور معماری پروژه در تهیه و تکمیل سبک و تم معماری مربوط به ریز پروژه‌ها

۴-۲- برنامه اقتصادی و مدل‌سازی بازگشت سرمایه

  • برآورد هزینه‏ های ساخت و بهره‏ برداری و روندهای مؤثر بر آن‌ها
  • برآورد اعتبار موردنیاز پروژه‌ها
  • پیش‏بینی بازار پروژه، برآورد قیمت‏های فروش و روندهای مؤثر بر آن‌ها
  • تجزیه‌وتحلیل هزینه و منفعت
  • پیش‌بینی عرضه و تقاضا و ارزیابی تقاضا برای انواع شرایط محتمل برای بهره‌برداری
  • بررسی و تحلیل تأثیر عامل زمان و ساخت مرحله‌ای پروژه با توجه به شرایط زمین و هزینه‌های ساخت
  • تدوین برنامه اقتصادی کلی پروژه (جریان‏های هزینه، نقدینگی، درآمدزا و IRR و NPV پروژه)
  • پیشنهاد اولیه برای فعالیت‌های ریز پروژه‌ها

۳- فاز سوم:  طراحی مدل جامع تأمین مالی در راستای اجرایی شدن طرح

  • پیش‏بینی‏ نحوه تأمین منابع مالی طرح و هزینه‏های مرتبط با تأمین منابع مالی
  • ارائه استراتژی تأمین و بازگشت منابع مالی بر اساس تحلیل و بررسی امکانات و محدودیت‌ها
  • طبقه‌بندی منابع تأمین مالی در شرایط موجود و تعیین مزایا و معایب هرکدام با توجه به ویژگی‌های پروژه و شرایط اقتصاد کشور
  • تعیین الگوی کمی تأمین منابع مالی در گزینه‌های مختلف و ابزارهای مختلف
  • تعیین تأثیر استفاده از شیوه‌های مختلف تأمین مالی بر بازده اقتصادی و اجتماعی پروژه
  • پیشنهاد الگوی بهینه تأمین منابع مالی

۴- فاز چهارم: مشاوره بازاریابی و برندینگ و مدل بهره‌برداری

۱-۴- بازاریابی و برندینگ

  • همکاری در تشکیل برنامه‌ها و بودجه‌های بازاریابی با اهداف قابل‌سنجش
  • همکاری در جذب مشاورین برتر در زمینه تبلیغات
  • پیشنهاد یک برنامه جامع تبلیغاتی به کارفرما
  • همکاری و مشاوره در برندینگ کاربری‌های مختلف طرح

۲-۴- پیاده‌سازی مدل بهره ­برداری در مطالعات

  • تشکیل ساختار مدیریت بهره­برداری پروژه
  • همکاری در جذب مدیریت اجرایی برتر در زمینه بهره‌برداری
  • پیگیری عقد قراردادهای مربوطه
  • پیشنهاد و مشاوره در تدوین آئین­نامه­های بهره­برداری
  • همکاری در زمینه  راه ­اندازی سیستم مدیریت بهره ­برداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا