مقدمه
کاملترین شرح خدمات مطالعات جامع اقتصادی طرح ها و پروژه های شهری در این متن ارائه خواهد شد.
این شرح خدمات در چهار فاز تنظیم شده است
- شناخت (محیط پروژه از منظر اقتصادی ، اجتماعی و شهرسازی)
- سنجش بازار و پیشنهاد گزینه
- طراحی مدل جامع تأمین مالی در راستای اجرایی شدن طرح
- مشاوره بازاریابی و برندینگ و مدل بهرهبرداری
۱-فاز اول: مطالعات شناخت
۱- مطالعات محیط پروژه از منظر اقتصادی ، اجتماعی و شهرسازی
۱-۱- بررسی محیط از منظر شهرسازی
- معرفی محدوده و بررسی موقعیت مکانی
- مطالعات، اسناد، طرحهای مصوب بالادست و محیط حقوقی
- نظام کاربری زمین و فعالیت
- بررسی اثرات شبکه حرکت و دسترسی بر فعالیتهای قابلتعریف در پروژه
- اثرات فاصله از کاربریها سطح عالی و فاصله تا کانونهای فعالیتی بر فعالیتهای قابلتعریف در پروژه
- روند توسعهای شهر مشهد از منظر شهری
۲-۱- بررسی محیط از منظر اجتماعی
- بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی محدوده پروژه
- بررسی مسائل اجتماعی و مخاطرات در محدوده پروژه
- نیازمندیهای زیرساختی اجتماع
- بررسی کلونی های جمعیتی همجوار محدوده پروژه
- بررسی روند توسعهای منطقه از منظر اجتماعی
۳-۱- بررسی محیط از منظر اقتصادی
- شناخت شاخصههای اقتصادی منطقه
- بررسی روند توسعهای محدوده طرح از منظر اقتصادی
- انجام تحقیقات بازار ( عرضه و تقاضا)کاربریهای قابلتعریف در سطوح منطقهای، ملی و شهری
- بررسی روند عرضه کاربریهای مختلف در آینده با توجه به پروژههای شاخص موجود و در حال ساخت
- شناخت کمبودهای منطقه از منظر اقتصادی (همچنین بررسی نیازهای پاسخ داده نشده در سطح ملی و فراملی)
- بررسی قیمت زمین و کاربریهای مختلف در محدوده پروژه و شناخت تحولات آتی آن
- بررسی گرایشهای بازار و سرمایهگذاریها
- شناسایی و بررسی نیازها و خواستههای مخاطبین پروژه
- شناسایی و دستهبندی ذینفعان پروژه و نیازمندیهای آنان
۲- فاز دوم: مطالعات سنجش بازار و پیشنهاد گزینه
۱-۲- تعیین شاخص و گزینههای پیشنهادی
- شناخت گزینههای بالقوه پیش روی پروژه جهت بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای پروژه
- شناخت و بررسی شاخصهای مختلف جهت ارزیابی گزینههای پیشنهادی اولیه
- اندازهگیری شاخصهای تعریفشده برای گزینههای موردنظر اولیه
- اولویتبندی گزینههای اولیه و تعیین لیست نهایی کاربریها
- ارزیابی فرصتها و تهدیدهای موجود برای هر یک از گزینهها
- جمعبندی نمرات حاصل از اندازهگیری شاخصها برای گزینهها و همچنین نتایج حاصل از ارزیابی تهدیدها و فرصتها
- تعیین روند جهانی و نوظهور گزینههای برتر و همچنین معرفی روند قابلاجرا در آن
- تدوین اهداف کلان(اجتماعی، اقتصادی، کوتاهمدت، بلندمدت)
- تعریف دقیق گزینهها و اولویتبندی آنها (بر اساس شاخصهای تعیینشده)
۱-۱-۲- بهینه کاوی(Bench Marking)
- شناسایی ویژگیها و فاکتورهای موفقیت پروژههای مشابه در سطح ملی و فراملی
- شناسایی نمونههای ناموفق پروژههای مشابه در کشور و در جهان
- تقسیمبندی بازار و انتخاب بازار هدف در هر گزینه
- بررسی گزینههای مختلف اصلاح در طرح بهمنظور افزایش بازدهی پروژه
- تعریف استراتژیهای ویژه جذب مخاطب و نیز Anchor Strategies برای هر یک از پروژه های شناساییشده
۲-۱-۲- بررسی و تحلیل رقبا
- شناسایی پروژههای شاخص در حال بهرهبرداری و در حال ساخت در سطح شهری، ملی و فراملی در قالب گزینههای پیشنهادی
- ویژگیهای فیزیکی پروژههای مشابه شاخص
- بررسی پروژهها از منظر جامعه هدف
- ارزش پیشنهادی ارائهشده به مشتریان هدف
۳-۱-۲- جمعبندی نتایج و تحلیل استراتژیک
- جمعبندی نتایج و تعیین استراتژیهای پیش رو در قالب تحلیل استراتژیک
- شناسایی پتانسیلها و فرصتها ، تهدیدها و نقاط ضعف بر اساس مطالعات انجامشده و ارائه نتایج در قالب جدول SWOT
- انجام مطالعات در رابطه با ایجاد موقعیت تجاری پایدار برای پروژه
- پیشنهاد گزینهی برتر و ارائه دلایل انتخاب آن
۲-۲- تدقیق گزینه برتر
- شرح مشتریان هدف گزینه برتر
- تعریف هم پیوندیهای اقتصادی بخشهای مختلف تعریفشده در پروژه
- تعیین Anchor Strategies
- جانمایی فعالیتها و کارکردهای درون پروژه .
- مدلسازی بازگشت سرمایه و امکانسنجی اقتصادی گزینه برتر
۳-۲-مشاوره در خصوص طراحی و پیشنهادات کلی برای ریز پروژهها
- تجزیهوتحلیل و پیشنهادات کلی برای ریز پروژهها در گزینه پیشنهادی
- تحلیل جایگاه ریز پروژهها در ساختار فعالیتی طرح
- کمک به مشاور طرح و تیم طراح در هماهنگسازی ریز پروژهها و کاربریهای پیشنهادی
- بررسی خدمات پشتیبانی موردنیاز طرح و ارائه پیشنهاد بهینه برای آن
- همکاری با مشاور معماری پروژه در تهیه و تکمیل سبک و تم معماری مربوط به ریز پروژهها
۴-۲- برنامه اقتصادی و مدلسازی بازگشت سرمایه
- برآورد هزینه های ساخت و بهره برداری و روندهای مؤثر بر آنها
- برآورد اعتبار موردنیاز پروژهها
- پیشبینی بازار پروژه، برآورد قیمتهای فروش و روندهای مؤثر بر آنها
- تجزیهوتحلیل هزینه و منفعت
- پیشبینی عرضه و تقاضا و ارزیابی تقاضا برای انواع شرایط محتمل برای بهرهبرداری
- بررسی و تحلیل تأثیر عامل زمان و ساخت مرحلهای پروژه با توجه به شرایط زمین و هزینههای ساخت
- تدوین برنامه اقتصادی کلی پروژه (جریانهای هزینه، نقدینگی، درآمدزا و IRR و NPV پروژه)
- پیشنهاد اولیه برای فعالیتهای ریز پروژهها
۳- فاز سوم: طراحی مدل جامع تأمین مالی در راستای اجرایی شدن طرح
- پیشبینی نحوه تأمین منابع مالی طرح و هزینههای مرتبط با تأمین منابع مالی
- ارائه استراتژی تأمین و بازگشت منابع مالی بر اساس تحلیل و بررسی امکانات و محدودیتها
- طبقهبندی منابع تأمین مالی در شرایط موجود و تعیین مزایا و معایب هرکدام با توجه به ویژگیهای پروژه و شرایط اقتصاد کشور
- تعیین الگوی کمی تأمین منابع مالی در گزینههای مختلف و ابزارهای مختلف
- تعیین تأثیر استفاده از شیوههای مختلف تأمین مالی بر بازده اقتصادی و اجتماعی پروژه
- پیشنهاد الگوی بهینه تأمین منابع مالی
۴- فاز چهارم: مشاوره بازاریابی و برندینگ و مدل بهرهبرداری
۱-۴- بازاریابی و برندینگ
- همکاری در تشکیل برنامهها و بودجههای بازاریابی با اهداف قابلسنجش
- همکاری در جذب مشاورین برتر در زمینه تبلیغات
- پیشنهاد یک برنامه جامع تبلیغاتی به کارفرما
- همکاری و مشاوره در برندینگ کاربریهای مختلف طرح
۲-۴- پیادهسازی مدل بهره برداری در مطالعات
- تشکیل ساختار مدیریت بهرهبرداری پروژه
- همکاری در جذب مدیریت اجرایی برتر در زمینه بهرهبرداری
- پیگیری عقد قراردادهای مربوطه
- پیشنهاد و مشاوره در تدوین آئیننامههای بهرهبرداری
- همکاری در زمینه راه اندازی سیستم مدیریت بهره برداری